Nu mai pot cu ţiganii!

De cateva vreme tiganii astia au devenit mai mediatizati ca Bianca lu' Bote. Pe orice post tv dau trebuie sa nimeresc o nunta de tigani minori, o cumetrie de nu stiu ce interlopi, un botez cu manelisti cu pumnii plini de bancnote de "ieuro". Oricum as da-o , e pe baza de tigani. Titluri in ziare, anchete si sezatori la tv: tigani, tigani, tigani.
Nu sunt o persoana rasista. Si nu spun asta doar asa, ca sa dau bine. Inca de cand am inceput sa lucrez in invatatmant am dat peste tigani in randul elevilor. Niciodata nu am facut diferentiere intre elevi pe criterii de "ala e tigan". Nu! Daca a facut un tigan o prostie, plateste exact la fel ca un roman, sau invers, daca un tigan a facut ceva bine primeste aceleasi laude ca un roman. Imi place sa cred ca m-am facut bine inteles de la inceputul clasei I, cand le-am spus ca pentru mine sunt toti copii, fie ca au pielea mov, albastra, neagra sau roz.
Da, a trebuit sa le explic catorva ca si tiganii sunt oameni "ca voi", copii normali ca ei. "Pai da, dar el are piele de tigan (a se citi neagra)" mi-a venit ca replica, pe care a trebuit sa o combat. Pai cum are el pielea neagra, to ochii verzi si ea parul blond, ea e bruneta, el are ochi caprui si tot asa, fiecare suntem diferiti si fiecare are ceva al lui. Pe loc s-a aratat multumit de explicatie, insa dupa ceva timp inca ma mai lupt cu el sa-si accepte colegii asa cum sunt ei. Distractie pe capul meu sa impac un tigan cu un rudar :)) Pentru cei ce nu stiu, din ce am aflat si eu pana acum rudarii sunt tiganii aia de fac/faceau linguri de lemn, floricele din alea roz in forma de bulgaras si carucioare de jucarie din lemn (d-alea cu coada lunga) si vindeau seminte prin balciuri.  
La mine in clasa pot spune ca am situatia sub control, insa pe tv, pe internet, pe orice fituica cu pretentie de ziar vad si aud stiri despre sau cu tigani. Nu sunt rasist, nu am avut experiente negative cu tiganii, ii consider oameni si atat. Am incercat sa le explic si celor mici ca tigania (rasismul ala  pe care il invata acasa) nu e data de culoare parului, a pielii sau a ochilor, ci de faptele pe care le fac acei oameni. Le spunem tigani cu dispret si ura pentru ca fura, mint, inseala si alte prostii, insa ar trebui sa le spunem numai celor ce merita, ca nu toti tiganii sunt rai. (Bine, teoria mea se zdruncina destul de des, de fiecare data cand inapoiez lucrurile "disparute" din clasa si aparute ca prin minune in ghiozdanul unui tiganus).
Revenind de unde am plecat: nu mai pot cu tiganii, simt ca oriunde ma duc, orice fac e musai sa aud, sa  vad stirti cu tigani, poze cu tigani, tot felul de paranghelii si confruntari intre clanuri.
Si mai grav e ca institutiile statului, astea de ne dau iluzia ca ne protejeaza nu fac nimic, ba chiar sunt mana in mana cu toti interlopii.  Nu am vazut un politist sa se duca la un tigan la palat si sa-l intrebe de unde a avut bani sa-si ridice palatul. Bine, a se inlocui politist cu un nene de la Finante sau un organ abilitat.  Si cand tiganul ridica din umeri sa-l plimbe cu duba pana la locuinta lui pe viitorii 4-5 ani. Totul de acord sa vina si la mine la usa si sa ma intrebe de diverse. Daca nu le pot dovedi achizitia din banii castigati sa ma plimbe si pe mine cu duba! Mi s-a parut strigator la cer can Adi Minune spune cu zambetul pe buze ca el a dat taxe statului in 2010 vreo 900 de lei. WTF? In ziua urmatoare m-as fi dus la el la usa, de unde a avut el bani pentru casa, pentru masina, pentru benzina si alte minuni daca el a castigat cat sa dea statului doar 900 lei? E plin de dovezi youtubeul cand diversi oameni efectiv il umple de bani pe la fiecare paranghelie. Ii impoziteaza cineva banii aia? Se duce vreun Gigel sa-l intrebe ceva? Nu. Nimeni! Toti se fac ca ploua, si mie imi opresc o gramada de bani luna de luna.

La fel de mult ma enerveaza cuvantul "rrom". Cand aud pe unul la tv cu rrom imediat il injur! Ei sunt tigani, nu rromi, tot respectul pentru Medelin Voicu, care sustine asta pe unde apare. Spaniolii le spun tiganilor lor gitanos, americanii gipsies, numai tiganii nostri sunt mai smecheri si se vor rromi.
Iar ma enerveaza ca toti se fac ca nu stiu ca ei isi casatoresc copiii pe la 13 ani.  Eu nu pot face nimic, insa un nene de la nush ce asistenta sociala, protectia copilului se poate duce la ponturi si sa rezolve cumva, o puscarie, o amenda, ceva care sa-i sperie cumva. 
La confruntarile intre diferite clanuri eu unul (ca politist) as sta undeva sus, de unde sa pot observa, cu un pix  si o foaie si as nota scorul. Dupa ce s-au mai imputinat m-as duce la ei si i-as salta pe cei ramasi in picioare.
Bine, cred ca as mai avea multe de scris, insa deja e destul de tarziu si iar mi-a iesit un articol foarte lung pe care cred ca o sa-l citeasca putini pana la capat.
Noapte buna!

3 pareri:

Oana spunea...

Mie mi-a placut si am citit tot. Ai dreptate, nu suntem egali, unii-s "mai egali" ca altii si organele de control n-au de-a face cu ei. E mai important mos Vasilica din Baicoi care fura o gaine decat altii.

Smiley_tgv spunea...

@ Oana: ma bucur mult sa citesc asta!
Din pacate gainarii isi ispasesc pedepsele si adevaratele lichele se plimba in Q7 :(

Living music spunea...

Cine crede ca exista egalitate in societate are probleme grave si o urgenta nevoie de "reality check"

Trimiteți un comentariu